A forgalomban lévő autók több mint felét kitiltanák Budapestről szmogriadó esetén – eltörölnék az ingyenes tömegközlekedést és az ingyenes parkolást is

Oszd meg másokkal!

Desktop
Szigorítanák a szmogrendeletet (fotó: Szigetváry Zsolt - MTI)
Szigorítanák a szmogrendeletet (fotó: Szigetváry Zsolt - MTI)

Tovább korlátoznák a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban – derül ki a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott, a szmogrendelet módosítását is célzó javaslatból.

A fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátoznák a 7-es és 8-as környezetvédelmi osztályú – Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek forgalmát is. Ez 2018. október 1-jén lépne hatályba. Az intézkedéssel a korlátozottak aránya az üzembentartók mintegy harmadáról gyakorlatilag 40 százalékára emelkedne – áll a Szeneczey Balázs és Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettesek által jegyzett előterjesztésben.

Továbbá korlátoznák a riasztási fokozat elrendelése esetén a 10-es és 11-es környezetvédelmi osztályú – Euro 4-es dízelüzemű – gépjárművek forgalmát is. Ez a rendelkezés 2019. október 1-jén lépne hatályba.

Az előterjesztés szerint az előbbi rendelkezések hatályba lépésekor a használt gépjárművek gyakorlatilag fele, a 2015-ös adatok alapján 52 százaléka esne a riasztási fokozat forgalomkorlátozása alá.

Az előterjesztésben javasolják a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmának tilalmát is.

Emlékeztettek arra is, hogy a Fővárosi Közgyűlés januári döntésével lehetővé tette a szennyezőbb – 0-4 közötti környezetvédelmi besorolású – gépjárművekkel közlekedőknek a helyi közösségi közlekedés ingyenes igénybevételét a riasztási fokozat érvényességi idejére. Most ennek hatályon kívül helyezését javasolják.

„A januári tapasztalatok alapján egyértelműen kijelenthető, hogy a korlátozott ingyenesség nem hatékony eszköze a légszennyezettség elleni küzdelemnek. A közösségi személyszállítási közszolgáltatások korlátozott körben történő ingyenes igénybevételének rendeleti szintű szabályozása nem indokolt és célszerű” – írták.

Kifejtették: a januári szabályozás körülbelül az üzemben tartott gépjárművek harmadát érintette. Ha az összes érintett igénybe vette volna az ingyenes közszolgáltatást, akkor a becslés alapján, naponta legalább nettó 18 millió és legfeljebb 53 millió forint többletköltség keletkezhetett volna. Az eddigi tapasztalatok alapján, a riasztási fokozat napjaiban a BKK érezhető utasszám-növekedést nem tapasztalt – olvasható az előterjesztésben.

Az előterjesztők szerint indokolt a parkolási rendelet módosítása is, amellyel hatályon kívül helyeznék a korlátozás által érintett gépjárművekre vonatkozó ingyenes parkolást. Mint írták, a jelenlegi szabályozásban már kellő idő áll rendelkezésre a korlátozással érintett gépjármű-tulajdonosok számára a gépjárművel történő távozásra, illetve a jövőbeli utazások áttervezésére.

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil
Mobil
Mit szólsz hozzá?